SilviuPreda

21 August 2019

 5
 400

Euryale

Tematica proiectul de licență, intitulat ”Gorgons 21„ survine atât ca urmare admirației mele asupra picturii baroce, respectiv portretul ”Medusei„ de Michelangelo Merisi Da Caravaggio, cât și ca urmare a curiozității și a atentei cercetări asupra tematicii mitologice a gorgonelor.

Pe fondul cercetării realizate de psihologul francez Paul Dies asupra culpabilității născute din exaltarea glorioasă a dorințelor și a asocierea imaginii celor trei surate gorgone cu deformările monstruoase ale psihicului datorate celor trei pulsiuni ce ”domină„ personalitatea umană.

Anume: pulsiunea spirituală și evolutivă reprezentată de Medusa, pulsiunea perversiunii sexuale – Euryale, respectiv simbolul pulsiunii sociale – Sthenon

Prin demersul meu fotografic doresc a aduce în atenția privitorului atât pe plan vizual cât și cât și conceptual o perspectivă proprie, reinterpretată într-o notă contemporană a portretului gorgonelor.

De aici survine și titlul lucrării ”Gorgons 21„ care prin traducere „mot à mot” în limba română înseamnă ”Gorgonele 21„ .

La o privire analitică asupra semantici titlului, se poate deduce legătura dintre termenul de ”gorgons„ și tematica mitologică în care își are rădăcinile lucrarea mea, iar termenul de 21 scris în cifre arabe, este un calambur ce face referință atât la numărul de lucrări, prin 2+1= 3, dată fiind existența a trei gorgone, trei lucrări, totodată cifra trei fiind considerat din punct de vedere simbolic număr fundamental. Fiind simbol al triplei sinteze ”unitate a ființei vii sau rezultatul din îmbinarea lui 1 cu 2 – produs în acest caz al împreunării dintre cer și pământ„[1].Totodată termenul de 21 relevând ideea de portret al secolului XXI.

Datorită predilecției mele spre fotografia studio, respectiv fotografia de modă și influențat de lucrări ale artiști fotografi precum: Erwin Olaf, David LaChapelle și Kimiko Yoshida, ce își asumă atât atributul de fotograf cât și de regizor în abordarea unor subiecte cu rădăcini istorice, sociale sau religioase, am ales a trata întreg proiectul de licență în sfera portretului modern.

Astfel în demersul meu am optat pentru realizare unui triptic fotografic, compus din trei tablouri ce au intenția de a ilustra atât la nivel vizual cât și ideologic propria percepție referitoare la existența celor așa-zise trei pulsiuni ce sălășluiesc în subconștientul fiecărui om.

Paradoxal cu ideea de portret idealizat, sugerat prin intermediul soluțiilor de iluminare și a accentelor butaforice, această serie de fotografi se propune sub forma unui ”alarm„ asupra superficialității contemporane în coexistență cu adevărata problematică umană ce respinge percepția subconștientă în favoarea canonului frumuseții.

Simbol al înfruntării fricilor, cele trei personaje se domină unul pe cealaltă în încercarea lor de a ilustra în fața privitorului cele mai adânci gânduri, cele mai ascunse fetișuri, respectiv dorința apăsătoare de păstrare a aparențelor în societate. 

Iar împreună se prezintă sub forma unei metafore vizuale, ”o oglindire a sinelui„  menită a ridica anumite semne de întrebare asupra căutărilor anxioase ce se nasc în mintea fiecărei persoane.

Plasate pe fondul culorilor primare ca urmare a analizei hermeneutice asupra simbolistici culorii în corelație cu caracteristicile fiecărei gorgone, cele trei portrete se prezintă sub forma unor fotografii publicitare menite a atrage atenția unei societăți bolnave, consumeriste de idealuri și de aparențe.

Abordând într-o notă satirică prezența celor trei subiecte în cadru, folosindu-mă de elementele butaforice, respectiv cele trei coroane realizate în corelație simbolică cu caracteristicile fiecărei pulsiuni cu scopul de a le ilustra pe cele trei gorgone sub forma unor ”zeități căzute„.

În definitivând corespondența cromatică între fundal și personaj am optat pentru un machiaj preluat din zona editorialelor de modă, respectiv fotografiei publicitare, dus la extrem, spre abuziv prin exagerarea trăsăturilor feței, atât cu scopul de a crea un centru de interes asupra ochilor ce sunt considerați ”oglinda sufletului„ cât și cu scopul de a releva fuga subconștientă a umanități ce încearcă a se încadra în standardele facile impuse de secolul XXI.

Așadar atât pe fondul afirmației lui Paul Dies: ”Gorgonele simbolizează imaginea deformată a sinelui, imagine care te împietrește de groază, în loc să te lumineze cum se cuvine„[2] cât și pe fondul preocupărilor personale față de mitologia greacă și portretul modern, prin proiectul de licență ”Gorgons 21„ se dorește a fii o combatere a  gândirea superficială a societății în favoarea cercetării adevăratei problematici umane. Toate acestea în marca portretului modern, respectiv portretului simbolic.

 

[1] Citat din: Jean Chevalier și Alain Cheerbrant, ”Dicționarul De Simboluri”, Editura Polirom, București, anul 2009, pagina 945

[2] Citat din: Paul Diel, ”Le symbolisme dans la mytologye greque„ , prefață Gaston Bachelard, Paris 1966, pagina 93.

Tags:


Camera: NIKON CORPORATION - NIKON D810
Obiectiv: Tamron G2 , 24-70 mm
Diafragma 18
Expunere: 1/200 secunde
Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode
Focala: 24
W-Balance: Auto white balance
Iso: 100
Editare Adobe Photoshop Lightroom 6.7 (Windows)


Nu exista comentarii pentru aceasta lucrare. Fii primul care comenteaza